Kampania Chopin The Course

19/02/2015

  

Rozpoczęcie kampanii

 

Uroczyste wypłynięcie żaglowca „Fryderyk Chopin” zapoczątkowało 12 czerwca 2010 roku kampanię promocyjną Polski realizowaną przez Polską Organizację Turystyczną w ramach projektu „Promujmy Polskę Razem”. Podczas Dni Morza „Sail Szczecin 2010”, polski żaglowiec rozpoczął trzymiesięczny rejs po najważniejszych europejskich portach. Celem kampanii będzie bezpośrednie dotarcie z ofertą turystyczną Polski do odbiorców na kluczowych rynkach Europy Zachodniej. Myślą przewodnią całej kampanii będzie Fryderyk Chopin, jego twórczość i muzyka, która stanowi tło do każdego z podejmowanych działań. Ujęte zostało to także w haśle kampanii Chopin//Polska/The Course, jak i samej linii graficznej, gdzie żagiel to pokrywa fortepianu.

 

„Promujmy Polskę Razem” to jeden z największych w historii projektów promujących nasz kraj za granicą. Jego celem jest poprawa wizerunku Polski oraz rozwój usług turystycznych w kraju. Organizator projektu – Polska Organizacja Turystyczna – otrzymała na jego realizację fundusze w ramach między innymi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

 

Dzięki funduszom Unii Europejskiej możemy zrealizować za granicą kompleksową kampanię promującą polską turystykę, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi marketingowych i na skalę, o jakiej do tej pory mogliśmy jedynie marzyć – podkreśla Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

 

Według założeń projekt trwać będzie łącznie 2,5 roku i zakończy się w roku organizacji mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 w Polsce. Jego realizacja wykorzysta kotwice medialne ważne z punktu widzenia promocji Polski za granicą - Rok Chopinowski 2010, Prezydencja Polski w Unii Europejskiej w 2011 roku czy tez partnerstwo Polski podczas największych targów turystycznych w Europie ITB Berlin 2011.

 

Żaglowiec „Fryderyk Chopin” jest naszym polskim „ambasadorem”, przybliżającym Europejczykom historię i kulturę naszego kraju – powiedział Jarosław Wałęsa, poseł do Parlamentu Europejskiego, podczas prezentacji projektu „Promujmy Polskę Razem” w Brukseli.

 

Żaglowiec, w trakcie swojej trzymiesięcznej podróży, zawinie do kilkunastu portów w: Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Belgii, Holandii, Danii i Szwecji. W każdym z portów odbyły się wydarzenia, które w ciekawy sposób przybliżyły nadwiślańską historię i kulturę między innymi: uniwersytet polowy, nauka poloneza, malowanie fortepianów, budowanie popiersia Fryderyka Chopina, balet na rejach czy pokaz sztucznych ogni. Jednym z najbardziej spektakularnych wydarzeń było pobicie rekordu Guinessa w zbiorowym tańczeniu poloneza. Inną atrakcją była „Akademia” propagująca wiedzę na temat naszego kraju. Nie zabrakło też polskich smakołyków oraz ciekawych widowisk multimedialnych.

 

Główną atrakcją Dni Morza „Sail Szczecin 2010” było wieczorne widowisko multimedialne „Chopin na Chopinie”. W koncercie muzyki Chopinowskiej wziął udział między innymi: Leszek Możdżer, Krzysztof Jabłoński i Maria Pomianowska z zespołem. Podczas koncertu zostały wręczone pamiątkowe certyfikaty członkom załogi żaglowca, którzy wyłonieni zostali w programie telewizyjnym TVP2 „Polska na śniadanie”, oraz uczestników rejsu wybranych przez Polską Organizację Turystyczną w konkursie na najlepszą prezentację polskich walorów turystycznych. Koncert zakończyło uroczyste wypłynięcie żaglowca „Fryderyk Chopin” w rejs po najważniejszych europejskich portach.

 


 

Zakończenie kampanii

 

19 września uroczystym powitaniem załogi w gdyńskim porcie zakończył się promujący Polskę rejs żaglowca STS „Fryderyk Chopin” po najważniejszych portach Europy Zachodniej.

 

- Tysiące przepłyniętych mil morskich i tysiące ludzi w portach. Tak najkrócej można opisać sukces rejsu żaglowca „Fryderyk Chopin” - podkreśla Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

 

Bryg podczas swojej trzymiesięcznej podróży odwiedził 20 portów w 7 krajach europejskich: Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Danii, Holandii i Belgii. Załoga liczyła, łącznie w ciągu trwania rejsu, ponad 100 osób. Żeglarze spędzili na morzu 703 godziny, a statek przebył łącznie ponad 5 tysięcy mil morskich. Oprócz Londynu i Amsterdamu, „Fryderyk Chopin” odwiedził następujące porty:

  • w Niemczech: Hamburg, Lubekę, Rostock, Kilonię,
  • we Francji: Dunkierkę, Brest, Nantes, St. Malo,
  • w Szwecji: Ystad, Malmoe, Sztokholm, Karlskronę,
  • w Danii: Kopenhagę, Arhus,
  • w Belgii: Brugię, Antwerpię, Ostendę.

 

Wizytom „Fryderyka Chopina” w portach towarzyszyły atrakcje na nabrzeżach, przygotowywane z myślą o mieszkańcach krajów, do których zawijał żaglowiec. Do najciekawszych należały: wspólne malowanie białych makiet fortepianów, przedstawienia baletu na rejach, koncerty muzyki Chopinowskiej, wspólna nauka poloneza, widowiska „tańczących fontann”, pokazy sztucznych ogni, a także polski uniwersytet polowy czy możliwość zwiedzenia żaglowca. Wszystkim organizowanym imprezom towarzyszyła aranżacja stoisk, na których prowadzono aktywną promocję polskiej oferty turystycznej.

 

Według szacunków Polskiej Organizacji Turystycznej, łączna liczba uczestników imprez w portach wyniosła kilkadziesiąt tysięcy osób. Wydarzeniem bez precedensu było pobicie rekordu Guinnessa w największym korowodzie poloneza poza granicami kraju. 12 września w Londynie został pobity Rekord i Polska Organizacja Turystyczna otrzymała certyfikat „World Records Guinness” za najdłuższy korowód taneczny naszego narodowego tańca.

 

Wizyty polskiego żaglowca w poszczególnych portach odbiły się szerokim echem w zagranicznych mediach. Wydarzenia na pierwszych stronach relacjonowały najważniejsze tytuły prasowe, a głównymi bohaterami doniesień, oprócz samego żaglowca, byli uczestnicy rejsu. Misja młodych członków załogi – tak zwanych „Ambasadorów Polskiej Turystyki” – była ściśle związana z hasłami dominującymi w kampanii Polskiej Organizacji Turystycznej. Słowa te wpisują się doskonale w życiorys największego polskiego kompozytora: PASJA, MŁODOŚĆ, MUZYKA, ROMANTYZM, WOLNOŚĆ, KREATYWNOŚĆ. Wzmocnieniem tego przekazu jest nowa identyfikacja graficzna marki POLSKA, która pokazuje różnorodność polskich atrakcji turystycznych i nowe hasło, którym promujemy nasz kraj: „Move your imagination”.

 

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć i filmów w zakładce Galeria.